Лесечко Олена


         Багато дорослих не бачать різниці між похвалою і заохоченням. Хоча різниця між ними існує, і чимала. Похвала в нашому суспільстві в основному направлена на людину, яка щось зробила: «Ти такий молодець – зумів закінчити чверть на відмінно». Такі твердження наводять на думку: «Чи буду я, як і раніше «хорошим», якщо мені не вдасться одержати одні дванадцяти?». Або, можливо, тонший натяк: «Для того, щоб бути схвальним, мені доведеться бути успішним». Доречніший коментар, висловлений у такому повідомленні: «Це просто чудовий табель, ти повинен бути по справжньому радим». Або ж «Що ти думаєш із приводу своїх оцінок? Ти хочеш про це поговорити? Чи можу я чим-небудь допомогти?». Основній принцип полягає в заохоченні дії, схваленні і підтримці будь-якого результату. Часто батьки прагнучи підбадьорити свою дитину, неправильно використовують похвалу. Вони можуть похвалити дитину тоді, коли і результат, і зусилля незначні або незадовільні. Звичайно, дитина розуміє таку нещирість і більше зміцнюється у відчутті своєї неповноцінності.

 

Слова, які укріплюють у дитини впевненість у своїх силах:

·        «Ти добре робиш». Слід заохочувати дітей тоді, коли цього не чекають. Виділяйте якусь корисну дію, здійснену дитиною або участь дитини в чомусь корисному.

·        «Ти безумовно став краще вчитися» (підтримка порядку в своїй кімнаті,спортивні досягнення…). Звичайно діти дуже стараються, якщо побачать якісь поліпшення.

·        «Ми любимо тебе,але нам не подобається те, що ти робиш». Дитина ніколи не повинна подумати, що її не люблять батьки, навіть, якщо вона зробила помилку або погано вчинила.

·        «Ти можеш мені допомогти… ти мені допомагаєш…». Діти хочуть бути корисними, але іноді ми не даємо їм такої можливості.

·        «Давай спробуємо разом». Діти, які вважають, що вони повинні все робити ідеально, часто бояться спробувати щось нове через страх зробити помилку.

·        «Отже, ти зробив помилку!». З тим, що відбулося, вже нічого не зробиш, але людина завжди може вчитися на своїх помилках.

·        «Продовжуй спроби. Не здавайся!». Це може допомогти дітям, які готові здатися, коли вони не досягли успіху.

·        «Я думаю ти зможеш виправити ситуацію, якщо тобі знадобиться моя допомога, я завжди готовий це зробити». Дорослим потрібно виразити впевненість у тому, що діти в змозі вирішити свої проблеми, якщо їм надати таку можливість.

·        «Я розумію, що ти відчуваєш ( не із співчуттям, а зі співпереживанням), але я упевнений, що ти з цим впораєшся». Тут знову виражається упевненість, що дитина може справитися зі своїми проблемами.

·        «Я відмітив, як наполегливо ти над цим трудився». Я по справжньому захоплююсь твоєю завзятістю і здатністю не здаватися. Діти відчувають задоволення, коли їх зусилля відмічені.

 

Слова, що знижують упевненість у своїх силах:

·        Ти міг би зробити краще.

·        Давай я покажу тобі, як робити.

·        Якщо це можуть зробити діти молодші за тебе, то зможеш і ти.

·        Не забруднися.

·        Будь уважним.

·        Я вже говорив тобі тисячу разів.

·        Коли ти станеш відповідальним?

·        Якби ти тільки прислухався до мене…

·        Чому ти не використовуєш свої потенційні можливості?

·        Ти зможеш це зробити, якщо тільки працюватимеш.

·        «Дев’ятка» цілком гарна оцінка, але якщо ти працюватимеш трохи більше, то ти зможеш отримати «відмінно».

·        Я в твої роки вчився лише на відмінно.

·        А ось твій сусід робить краще.

·        Твій брат вчився краще.

·        Якби ти постарався, то теж зміг би вчитися(стати таким товариським, спортивним…), як твоя сестра.

 Інформація запозичена з статті: Кагал, О. Міфи про виховання / О. Кагал // Шкільна бібліотека. – 2011. – № 11. – С. 77-79.

Залишити відповідь

Хмаринка позначок

